domingo, 25 de diciembre de 2011

LA URGÈNCIA DEL CANVI

Tenim un problema: l’ésser humà porta molt i molt de temps transformant el medi, l’entorn, la terra, el planeta. La gran majoria de les persones creuen que la natura ha passat de ser una cosa que ens superava a una que controlem i això no és així. De fet, hem sobrepassat el llindar, el límit de sobrecàrrega que el planeta té per suportar o aguantar aquests processos, cada vegada més agressius i inconscients.
Per això cal un canvi, i de manera urgent. La comunitat humana ha tingut una gran capacitat per transformar la naturalesa sense tenir en compte els resultats de les seves accions, però ara, quan les conseqüències són més importants i visibles, desastroses i evidents, no tenim esma per reaccionar. O si? És en aquest punt on entra en joc el concepte de consciència ecològica.
Aquest terme va íntimament lligat amb la teoria de la complexitat; sabem que tot està relacionat, tot lliga, tot forma una xarxa i que, per petit que sigui el canvi, tot canvia o pot arribar a canviar. Les accions que la majoria de les persones fem pel que fa el reciclatge, la sostenibilitat, etc., demostren que anem cap a una consciència ecològica. La pena és que no tothom comparteix aquesta idea, però hem de treballar de valent per aconseguir que aquesta mena de mentalitat arribi a la major quantitat de persones.
I per això hi som els educadors. Si des de l’escola estimulem la creativitat, la capacitat de canviar i solucionar les coses, de potenciar aquesta consciència  ecològica en els més petits, potser aconseguirem grans canvis que milloraran el futur del nostre planeta. Tal com es pot veure en el capítol 2 del llibre “La veu de l’altre. Reflexions per educar en valors ètics”, hem de tenir molt clar que la tasca educativa passa per educar en aquests esmentats valors ètics, aquells que són òptims per viure en societat, perquè no hi ha cap acció a l’aula que no hagi d’estar plena de plantejament ètic.
Tota aquesta situació ens ubica a tots plegats en el punt de mira següent: som actors d’aquest canvi urgent i no s’hi val queixar-se ni fer-se enrere ni esperar la solució. CAL IMPLICAR-SE.

DIDÀCTICA DEL CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL (SEGONA APORTACIÓ 23/09/2011)


jueves, 22 de diciembre de 2011

QUÈ ESTIC APRENENT AL CUIDAR UN INSECTE PAL?

Quan em vaig emportar l’insecte pal a casa, el primer que vaig fer va ser preguntar-me quina era la millor manera de cuidar-lo per a que no se’m morís; qüestions referents a l’aliment, hàbitat, activitat biològica, etc. El fet de plantejar-me aquestes preguntes, ja suposa fer ciència perquè fins ara, crec que ja hem experimentat amb l’insecte i hem extret les nostres pròpies idees sobre aquest animalet.
Per tant, crec que estem en ple procés científic amb aquesta responsabilitat, ja que és una feina en equip, adquirim nous coneixements i/o en verifiquem i actuem, tot prenent les decisions que creiem més adequades.
DIDÀCTICA DEL CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL (PRIMERA APORTACIÓ)

COM ÉS EL MÓN ON VISC?

Visc en un món extraordinari, però com que no el sabem gestionar, la gran majoria de  persones no ho veuen.
Sentim dir que aquest món és egoista, catastròfic, complicat, però som nosaltres que el fem així. De fet, avui he après que el món és complex, que no complicat.
 
Visc en un món complex. Un món que forma un teixit que hem de descobrir, hem d’esbrinar com funciona, ens hem de fusionar amb ell per aprendre a gestionar aquesta complexitat.
I tot això ho hem de saber transmetre als infants, per que puguin conèixer el món en el qual viuen i puguin entendre i formar part d’aquesta consciència social.
DIDÀCTICA DEL CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL (PRIMERA APORTACIÓ 16/09/2011)



martes, 14 de junio de 2011

PROJECTE 1 X 1

Educat 1x1 és un projecte de la Generalitat de Catalunya per a la implantació de miniordinadors portàtils a les aules i la incorporació de llibres de text digitals en aquests ordinadors. Es tracta de la versió catalana del programa Escola 2.0 . El lema del projecte és: un alumne, un ordinador.
Els objectius d’aquest projecte són els següents:
·    Potenciar l’ús pedagògic de les TIC, enteses com a base imprescindible de qualsevol actuació educativa en els temps actuals.
·    Subministrar la base per a l’educació de l’alumnat en la “vida en un món connectat”.
·    Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball de l’alumne/a.
·    Substituir progressivament els llibres de text en paper per llibres de text electrònics per l’alumnat.
Personalment, penso que és un projecte força ambiciós i estic d’acord en que els alumnes han d’adquirir les competències bàsiques digitals per a poder fer front a la societat tan electrònica en la qual estem vivint, que cada vegada va a més. Tanmateix, sóc del parer que per que els alumnes puguin adquirir aquestes competències de forma idònia, cal formar als i les mestres en l’àmbit digital, és a dir, és necessari que tinguin adquirides les mateixes competències que se li demana a l’alumnat.
Per altra banda, també existeixen certs problemes lligats a aquest projecte, com per exemple, els problemes amb la connexió a internet i la lentitud, les distraccions de la Red, la incomoditat d’anar amunt i avall amb el portàtil, el fet de tenir-ho tot digitalitzat dificulta la presa d’apunts i l’estudi, etc.
Un dels aspectes que m’agradaria destacar és l’aspecte econòmic. Aquesta mena de projectes necessita d’una certa inversió econòmica i tal com està avui l’economia del país, ni l’Administració ni les famílies poden fer front a aquesta mena de costos. Crec que és més important potser, millorar el sistema educatiu, que tothom pugui tenir accés a l’educació, amb les mateixes condicions i garanties.

ANÀLISI D’UN ANUNCI

L’anunci que he escollit és de la marca Whisky Ballantine’s i es titula “Momentos de inspiración”.
Pel que fa la il·lustració, l’anunci està dividit en dos parts. En la part superior apareix una noia en un espai obert filmant-se amb una càmera antiga. La imatge és en blanc i negra. A la part inferior, apareix una ampolla de la beguda anunciada partida per la meitat per un carret fotogràfic. La imatge inferior és en color. La marca de la beguda apareix a la cantonada inferior esquerra en un color fosc sobre un fons clar.
L’anunci utilitza la comparació, és a dir, si beus whisky et sentiràs capaç i lliure, et donarà la inspiració per fer moltes coses. Produeix una analogia d’idees en la ment de les persones que reben l’anunci. Atrau l’atenció, suscita l’interès, desperta el desig i provoca el voler adquirir el producte. La bellesa és el tòpic que presenta, ja que apareix una dona molt maca.
L’anunci va dirigit a un públic jove que sigui consumidor de begudes alcohòliques.

miércoles, 4 de mayo de 2011

Les TIC a l'escola

A continuació us presentem el video reportatge que vam realitzar a l'escola Circell de Moja (Olèrdola) sobre l'ús de les TIC a l'escola. Personalment em va sorprendre que donéssin tanta importància a les TIC, però de fet, avui dia cal una formació per adquirir unes bones competències en aquest àmbit, de cara a un futur.

Pel que fa el vídeo només vull deixar clar que hem fet el que hem pogut, i em refereixo sobretot a la qüestió del temps i de les feines "extres" que ens "entatxonen" (em refereixo a totes les assignatures). Hi ha persones que treballem per poder estudiar, però també necessitem dormir. Amb això no vull justificar la qualitat del vídeo reportatge però és un "punt" que s'hauria de tenir en compte. D'altra banda, el video m'encanta. Ha quedat fantàstic!

Bé, no atabalo més al personal. Tot seguit: Les TIC a l'escola!

Per: Joan Rivas, Raquel Sánchez i Cristina Prats (Grup 3 seminari B)

lunes, 2 de mayo de 2011

ANÀLISI D’UN VIDEOJOC

El videojoc que hem escollit és el JOC DE LA PREHISTÒRIA i l’enllaç per accedir-hi és http://www.edu365.cat/nobadis/jph/poblat1.htm .

Els autors d’aquesta aplicació són NS STUDIOS i ha estat creat pel Departament D’ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

OBJECTIU QUE PERSEGUEIX: pretén el coneixement de les condicions de vida en un poblat de la prehistòria, concretament a l’edat dels metalls.

CONTINGUTS DEL MATERIAL: 
  •  Organització espacial d'un poblat.
  •  Materials constructius.
  • Cultura de l’època (ceràmica i altres utensilis).
  • Recursos naturals a l'abast.
  • La producció: caça-recol·lecció vs agricultura.

DESTINATARIS: Els destinataris d'aquest programa són els alumnes de Tercer Cicle de Primària. Tot i així, amb un bon treball previ, aquesta aplicació podria ser utilitzada per altres infants, ja siguin de nivells inferiors de la primària com dels primers cursos de l'ESO.

ASPECTES EDUCATIUS

·        Es tracta d'un simulador on, a partir d'uns elements i materials que es posen a disposició dels infants, aquests han de col·laborar en la reconstrucció del poblat, que ha hagut de ser traslladat a causa d'una catàstrofe natural.
·        Funciona com a complement de les explicacions teòriques del professor/a, i més aviat podríem dir que és un joc d'ordinador amb valor educatiu, ja que per si mateix no genera explicacions acadèmiques als possibles dubtes de l'alumnat.
·        Potencia la motivació de l’alumnat, ja que quan tens la possibilitat d’aplicar els teus coneixements d’una manera més pràctica, els alumnes milloren els seus resultats i aprenentatges.

 

DESCRIPCIÓ DEL JOC

El joc consta de 4 parts:
  1. SUPERVIVÈNCIA: les activitats que es proposen són la de construir el graner, una cleda pel bestiar, recol·lectar aliments excepte els verinosos, caçar animals per sobreviure i aconseguir llenya per fabricar un tancat.
  2.  ASSENTAMENT: les activitats que es proposen són escollir el cap del poblat, on exerciten la memòria visual, construir, sembrar unes llavors i vigilar-les, segar un camp i  pescar amb una canya. Totes  les activitats desenvolupen certes habilitats amb el teclat i el ratolí, a més de potenciar la percepció visual.
  3.  ACOMODAMENT: engloba activitats de decoració i distribució d’objectes, de rituals d’iniciació a la pesca, la caça i en la foneria. La majoria desenvolupen la capacitat lògico-matemàtica.
  4.  SOLIDESA: les activitats fan referència a tota l’etapa final de la Prehistòria; crear els megàlits, les diverses feines que existien i la distribució per persones, els orígens del mercat i l’expansió marítima d’aquest.

ASPECTES PSICOLÒGICS

És un joc senzill d’utilitzar si es segueixen les instruccions escrites, per tant requereix d’una força comprensió lectora perquè es pot donar el cas que no s’entengui l’objectiu del joc. No és gens versàtil ja que té una sèrie d’activitats programades que tenen una única possibilitat de resolució, però el fet que dins de cada escenari es pugui triar quina activitat es vol fer, es puguin abandonar a mitges i intentar-ho més tard, etc, contribueix a que pugui ser menys feixuc de fer servir.
En general, es podria considerar un joc bastant complet ja que fomenta l’aprenentatge memorístic, l’habilitat, la velocitat de reflexes, el raonament lògic, la pràctica matemàtica i una certa planificació de la conducta.

ASPECTES SOCIOLÒGICS

Aquest joc conté una gran quantitat d’activitats que transmeten informació valuosa sobre la vida a la prehistòria i permet als infants empatitzar una mica amb els avantpassats i intentar posar-se a la seva pell per veure com vivien. A més, potencia una visió de l’educació com una mena de “currículum ocult” dins d’unes activitats en principi divertides, on els coneixements es van adquirint gairebé sense adonar-se’n, i no com una cosa estàtica de lectura i còpia, més tradicional.
Pel que fa els personatges, no n’hi ha, només es veuen els animals amb els quals s’ha de treballar i els utensilis.

ASPECTES ESTÈTICS 

 Pel que fa a l'entorn audiovisual, cal dir que és molt atractiu. Els gràfics són molt acurats, els colors són vius i adequats, i la qualitat de les animacions és bona, i això el fa agradable de jugar. Considerem que és actual i que té unes il·lustracions molt bones. Hi ha un ambient sonor durant el joc, és a dir, els efectes sonors sorgeixen segons l’acció que es realitza i els animals que apareixen.

 

CRISTINA PRATS RUANO i JOAN RIVAS PARRILLA